DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 12.02.2016 16:51:17 

Modelové kolejiště HO

Stavba kolejiště

 

 

                                                               

Stavba kolejiště začala 25.7.2008. Sestavením tří dřevěných pevných rámů, které jsou sešroubovány k sobě a dělají jednu velkou plochu o rozměrech 3,10 na 2,7m ve tvaru L (viz. obrázek Popis kolejiště).

                                             

  Pohled ze spoda na sešroubováný rámy.            Přidělávání k rámu dřevotřiskovou desku.                             Celkový pohled.

 

Po dokončení sestavení celého panelu, jsme se hurá pustili do stavby stanice Lipová. Ze začátku jsme měli problém jak začít, ale nakonec jsme to vše zvládly. Celé kolejiště jsme se stavovali s kolejí PIKO A-Gleis. Při rovných směrech jsme používali flexi koleje a v obloucích jsme si radši koupili obloukové koleje. Takže staniční koleje jsou dělány s flexi. Po změření a sestavení celé stanice, jsme koleje přilepili k desce tmelem. Použili jsme bílý tmel, ale to vůbec nevadilo, vše se zakrylo štěrkem. Pro lepší přilepení jsme koleje trochu přitloukli hřebíčky, než tmel ztuhne.

                                         

                    Levé zhlaví.                                                               Celkový pohled.                                             Pravé zhlaví už přiděláno hřebíčky.

 

Když byly koleje položeny a stanice hotova, tak jsme se pustili do elektrické části. Celá stanice je zapojena na způsob reléovky (reléovky hodně zjednodušené). Používáme telefonní relátka na 24V SS z kterých děláme i přestavníky pro vyhybky. Hodně nápadů a návodu jsme čerpali od vynikajícího pana Wimmera, kterému za to moc děkujeme. Viz. návod na výrobu přestavníků. Také jsme si zhotovili ovládací panel, který máme dělaný ze sololitové desky (časem nabarven).

                                         

        Naše začátky zapojení:)                                    Ovládací panel ve výstavbě.                              Přestavníky pro vyhýbky z relátek.

 

Když jsme zapojili to nejdůležitější pro jízdu vlaku, pokračovali jsme vedením tratě dále do smyčky, můžeme také říct do malého skrytého nádraží (viz Železniční stanice). Koleje ve smyčce jsme přidělávali obdobně jak Lipovou (tmelem) a elektricky zapojili. Časem jsme smyčku zvyšovali o 5cm kvůli velkému stoupání. A "tradá" první vlak nám odjížděl a přijížděl do stanice Lipová. To nám časem nestačilo a chtěli jsme si posunovat v Lipové, tak jsme pokoupili pěti-světelná návěstidla typu CCCP a zapojili i bílou. Nadále jsme zaštěrkovali koleje a složili krásné depo. Vytvořili jsme také nástupiště, které je slepeno ze tří sololitových desek na sobě a nabarveny klasickou šedou barvou na dřevo. Kraje nástupiště jsou nabarveny modelářskými barvičkami. Zaštěrkování kolejí tak jak jsme to dělali my, máte podrobněji posané v sekci Návrhy a nápady. To už bylo konec října a se svou prací jsme byly velice spokojeni:)

  

    Hotová Lipová. S tím trafem se posunuje po celé Lipové.                                A zase ta eletrika. Toto je zapojení relé posunu.                

Pokračovali jsme tedy vedením širé tratě do stanice Brod. Tam nás čekalo stoupaní. Stoupaní máme 3m/12cm. Někdo říká, že je to moc, ale stoupaní se nám nezdá tak prudké a naše lokošky to vyjedou i s velkým zápřahem. Podle poloměrů oblouků jsme si uřízli pruh sololitové desky co nejdelší, ať je v celku. Poté jsme si nařezali dřevěné hranolky po cenťáku až k 12 centimtrům. Podkládaly jsme sololit tak, aby bylo dosáhnuto co nejplynulejšího stoupání. Když nám došli ty krásný hranolky co jsou na obrázku, improvizovali jsme klasickou střešní latí. Vše jsme k sobě přidělaly tavnou pistolí. Lepili jsme s tím vše co se dalo. Jak relátka k desce, tak i stoupání. Dobře to lepí a rychle schne, velice dobrá věc. Až jsme měli stoupání tedy přilepené, přišlo na věc pokládání kolejí. Koleje jsme přilepovali opět tmelem. Na stanici Brod jsme si už uřízli dřevotřískovou desku, aby nádraží bylo na co nejpevnějším podkladu. Vše přilepili opět tavnou pistolí. Nádraží jsme budovali obdobně jako stanici Lipová.                              

                                         

               Stoupání.                                                Dřevotřisková deska podložena špalíky.                     Vyměřování stanice Brod.

 

Už nám jen zbývalo spojit okruh z Brodu zpět do Lipové. Takže z Brodu jsme pokračovali tratí do Lipové, kde nás čekali těžké překážky. S Lipové jsme tedy ztvářeli stoupání až do konce, překážkou byla smyčka, která nám to moc nezlehčovala. Proto jsme improvyzovali jak jen to šlo (viz obrázek). Jakmile jsme spojili tratě, spokojeně jsme si oddechli. Když už jsme byly v tom stavění, tak jsme zvýšili smyčku o těch 5cm kvůli častým problémům (např. vypřahování vozidel, ale hlavně prudké stoupání). Pak nás čekala část, kterou máme momentálně stále rozdělanou. Elektrické zapojení stanice Brod. Tu jsme skončili, ale neustále pokračujeme..

                                                                      (STAV PROSINEC 2008)

                               

                   Stoupání nad smyčkou.                           Ovládací panel stanice Brod.                             Ovládací panel Lipová.                            .

 Tak tady máme Nový rok a hotové celkové zapojení celého kolejiště. V průběhu svátků jsme si postavili také pár domečků. Takže teď se nám na kolejišti nachází skladiště, kůlna a správkový dům ( depo a staniční budovu Lipová už jsme měli dříve postaveny). Je to plastiková stavebnice, která se může koupit v jakémkoli modelářském obchodě. My jsme stavebnici lepili sekundovým lepidlem.

                                 

              Takhle by to mohlo vypadat.                            Kůlna.                                                Skladiště.

Začali jsme také tvořit krajinu. Pomocí polistyrénu jsme si nachystali hrubou stavbu terénu. Poté jsme zmačkanými novinami vyplnili všechny mezery a natvarovali svahy tak, aby to vypadalo co nejvěrohodněji. Potom jsme vzali sádrový obvaz a překryli natvarované namačkané noviny. Když jsme to nechali zaschnout, krásně to ztvrdlo a vypadalo to opravdu suprově. Více informací o tvorbě krajiny v sekci Návody a nápady. Potom jsme to natřeli hnědou barvou (hnědý podklad jako zemina). Zkoušeli jsme také zatravnění. Použili jsme jak staré piliny, tak novou trávu od Poláka a nemá to chybu. Taky jsme zkoušeli tvořit skálu z pravé strany od stanice Lipová.

                                           

            Hrubá stavba terénu.                             Nanesen sádrový obvaz.                           Celkový pohled.

Aby jsme na krajích kolejiště mohly pokračovat v terénu, namontovali  jsme kolem celého kolejiště boční stěny. Jsou to klasické dřevotřísky. Nadále jsme pokračovali v budování krajiny. Tvořili jsme nové skály, zatravňovali, usazovali tunelové portály a přidělávali zdivo. Zdi jsme měli z papíru, tak proto jsme je lepili prvně na kartón, aby to bylo zpevněný. Nadále nalepili tam kam jsme potřebovali (zeď jsou po celé straně stanice Lipový). Také jsme dopředu do všech našich baráčků namontovali osvětlení (fotky osvětlení budov v noci časem přidáme). Model štěrkovny už máme hotov, takže teď nás čeká postavení celé vlečky...

                           

                            Boční stěny.                                       Skály kolem tunelových portálů.                                        Zdivo.

Tak tu máme začátek března a my se pustili do budování vlečky (štěrkovna). Vlečka se nachází v prostoru nad smyčkou. Příslušné budovy k tomu máme už postaveny. Koupili jsme celý komplex od Pika. Jsou to dvě části budovy, pojízdný jeřáb a příslušenství. Po pravdě se na vlečce měli nacházet dvě vyhybky od jiného výrobce, ale po problémech s přestavníky jsme zabudovali křižovatkovou vyhybku (Piko A-gleis). Ještě než jsme natvrdo zacelili vlečku, tak jsme přestavěli smyčku. Nebyli jsme nadále spokojeni s jejím provozem), takže jsme zkusili změnit směr vjezdu, resp. odjezdu. Jinak nás čeká dodělání terénu kolem vlečky a předělaní celé eletriky i s panelem stanice Lipový. Nové eletrické zapojení Lipové nám usnadní lepší ovládání provozu ve stanici.

                             

 Jedna část průmyslové stavby vlečky                   Celkový pohled na vlečku                                   Noční pohled na remízu.

Květen 2009. Celkové hrubé tvoření krajiny máme úspěšně za sebou, Celý měsíc jsme si hráli s budováním nového řídícího panelu, který bude ovládat  žst. Lipovou a smyčku. Na odreagování od elektriky jsme si vytvořili sypané peróny po vzoru menších lokalních stanic. U pár vyhýbek byly dosazeny námezníky (ES Pečky), u jednoho vjezdu byl dokonce postaven první označník. Podle textu to vypadá jako bychom za ty dva měsíce toho moc neudělali, ale věřte, že se vůbec neloudáme. Nové elektrické zapojení přece nejde tak rychle jak jsme si představovali.

                       

      Rám relé před odpajováním.                                     Nový řídící panel.                                               Sypané peróny.

Tak tu máme Říjen 2009. Už je to rok a tři měsíce co děláme na kolejišti a myslíme si, že to není špatný. I když jsme přes prázdniny neměli tolik času, pořád kutíme a baví nás to. Kolem června jsme odstranili staré elektrické zapojení stanice Lipová a pustili jsme se do nového zapojení. Vzali jsme si velké sousto, ale výsledek bude stát za to. Bude to na úrovni reléového zab. zař. Naše elektrické zapojení bude obsahovat cca 200 relátek, časové obvody spolu s jazýčkovými kontakty, které jsou umístěny v kolejišti budou se jízdou vlaku automaticky rušit vlakové cesty. Nadále jsme si pořídili nové trakční regulátory od vynikajícího modeláře Radislava Wimmera, které nám umožňují daleko kvalitnější jízdu modelů. Odzkoušené a jsme velice spokojení. Ve stanici Lipová jsou osazena nová návěstidla (ES Pečky) + předvěst, která bude návěštit i návěst "Očekávej rychlost 40km/h". Celé elektrické zapojení je se spousty závislostmi, které zamezuje střetnutí vlaku a brání špatné obsluze. Až se budeme blížit ke konci našeho zapojení, slíbíme, že podrobněji popíšeme práci na našem elektrickém zapojení. 

                       

              Trakční regulátory.                            Celkový pohled na ele. zapojení.                      Nová odjezdová návěstidla.

A teď z jiného soudku. Na krajině se také pracovalo. Nějaké místa se zezelenaly, např. "kaňon", kterého jste si mohli všimnout v aktualitách a jiné... Trávy jsme používaly všechny možný druhy od Poláka. Hnědou pilinovou trávu používáme jako podklad a na ni nanášíme zelenou trávu (ne pilinovou). Na těžší místa, která se špatně maskují, třeba rohy a lemy dáváme pěnovou trávu (vypadá to jak keř nebo plazivá rostlina), dělá to dobrý dojem. Jinak momentálně máme rozdělanou štěrkovnu. Podklad jsme dělali, že jsme nanášeli jemňounký píseček a rozetřeli rozředěné lepidlo štětcem. Hromady štěrku jsou ve skutečnosti vykrojen polistyrén do podoby kopce a pokryt sádrovým obvazem. Na to pak přišel štěrk.

                   

                  "Kaňon"                             Jemný píseček jako podklad.                     Celkový pohled.

Leden 2010. V elektrickém Světě jsme pokročili mílovými kroky. Vlakové cesty jsou všechny zapojené a spolehlivost je více než uspokojující. Ještě chybí dodělat pár indikací na ovládacím panelu a nyní nás čeká soustava zapojení ovládání posunových cest. Relátek stále přibývá (náš prvotní rozpočet čítal cca 130 relé), nyní je jasné, že dosáhneme hodnoty kolem dvou set. Což jsme s tím nepočítali a museli improvizovat a dodělávat další rámy pro relátka. V Brodě jsme postavili vlastnoruční prací nakládací rampu u koleje číslo 3. Následovala další stavba a to stanoviště pro signalistu na pravém zhlaví v Brodě. Areál depa v Lipové naznal spoustu změn. Za poznámku stojí panelový povrch mezi budovami, dosazení cisterny na pohonné hmoty, a různé další malé detaily.

                   

     Přibyly další rámy relé                       Stanoviště signalisty               Panelovka v areálu depa